Sund

Anno 2020 weten we niet anders dan dat de Spoorzone, de voormalige NS-werkplaats (in de volksmond: ‘Den Atteljee’), een prachtig en weldoordacht staaltje van herontwikkeling van industrieel erfgoed is. Maar eigenlijk is het meer geluk dan wijsheid dat de Spoorzone, met daarin pareltjes als de gelauwerde LocHal, het monumentale restaurant EVE in de Polygonale Loods en de indrukwekkende Koepelhal, nu is zoals deze is.
 
Draai de klok terug naar het einde van het eerste decennium van deze eeuw en de toekomst van het gebied achter station Tilburg Centraal zag er heel anders uit. Er werden toen plannen gesmeed voor het moment dat de NS-werkplaats een paar jaar later uit het gebied weg zou gaan. De in Tilburg prominent aanwezige hoger-onderwijsinstelling Fontys had zijn oog op het gebied laten vallen. In de schetsen met de invulling voor het gebied (een Masterplan voor een Stadscampus) bleef er van de oorspronkelijke gebouwen maar weinig letterlijk en figuurlijk overeind.    
 
Misverstanden tussen de leiding van Fontys en het stadsbestuur, een economische crisis en een veranderende kijk op de (ook economische) waarde van industrieel erfgoed zorgden er uiteindelijk voor dat de vele gebouwen van de NS-werkplaats gered werden van de sloopkogel. Het zou eeuwig ‘sund’ (een in veel Brabantse dialecten voorkomende variant van het Nederlands ‘zonde’) zijn geweest als dat wel gebeurd was. En nu helemaal, nu we in Tilburg met de prachtige gerenoveerde LocHal, zelfs een van de meest spraakmakende gebouwen van de wereld hebben.